Thursday, November 10, 2005

Kvällstidningsretorik

Det har skrivits massor av texter om klyschiga kvällstidningsuttryck, men jag har ännu inte sett någon skriva om kvällstidningarnas försök att mystifiera informationen som de skriver. Jag tänker främst på alla texter som börjar med: "Klart i natt -..." följt av i princip vilken nyhet som helst. Jag tror att det väldig sällan handlar om förhandlingar som verkligen skett nattetid, snarare att artikeln skrevs på natten, och att tidningen vill plantera en känsla hos gemene man (köparen) att man missat något viktigt medan man sov. Ok, sent på kvällen men sällan mitt i natten, om det inte handlar om politiska budgetförhandlingar eller amerikanska nyheter. I vilket fall som helst är det nog så att natten används som något som gör beslut mer mystiska och något som man måste köpa tidningen för att få reda på.

Ett annat ord som kvällstidningarna (och till viss del veckotidningar som Amelia och liknande) använder sig av är: "Hemliga listan", när det är nyhetstorka och man presenterar "hemliga listor" på vilka frukostflingor som är mest sockrade, vilka villor som sålts till högst pris eller kändisars resultat på högskoleprovet. Dessa hemliga listor består nästan uteslutande av offentlig information, men kvällstidningarna har väl genom säljstatistik kartlagt att mystifierande uttryck som "Besked i natt - Springsteen planerar komma till Ullevi 2006" eller "Största dolda sockerfällorna - vi har den hemliga listan" är mystik som säljer lösnummer.

Att folk köper sånt är ett mysterium för mig.

3 comments:

Mo said...

Visst har det skrivits om det - och du har ju kommenterat min grävande journalistik i just denna härva, när jag för ett tag sedan ställde Olof Lundh mot väggen.

http://vildabebin.blogspot.com/2005/10/uppgifter-i-natt-zlatan-spelar-mot.html

och här är svaret

http://vildabebin.blogspot.com/2005/10/kort-men-koncist.html

jo said...

En annan grej som är typiskt kvällstidningar att skriva är "Så dog xxx" när någon författare eller ännu hellre skådis eller ännu ännu hellre en make/maka till en kändis har dött. Jag minns också hur nån av tidningarna skrev "Lasse Lindroths modiga gravida änka" dagarna efter att Lasse Lindroth omkommit i läskig bilolycka.

Carreca said...

Aha! det hade jag glömt. Som jag skrev tidigare; jag registrerar mycket men gräver inte alltid djupare. Det händer ofta att jag får deja vu-moments. Saker jag tänkt men inte hunnit/orkat utveckla den gången.