Monday, November 14, 2005

På TV

Alltså jag har ju redan ondgjort mig över Charlotta Flinkenberg, men; hur många redan öppna dörrar kan man slå in i en programserie? Det jag sett av hennes "Under cover" har varit direkt undermåligt och pinsamt blodfattigt.

Ikväll ska det handla om "lyxiga märkeskläder och hejdlöst champagnefestande - som pappa betalar". Japp Sverige är redo för ännu en fräsch, revolutionerande "dokumentär" om helgnätterna runt Stureplan. Verkligen ett nytt och fräscht ämne. Jag undrar hur Flinkenberg lyckats sälja in den här programserien till TV3? Det har hittills varit riktigt chockerande fakta som framkommit. Riktig grävande journalistik. Varje program ackompanjeras även av en krönika i Metro på måndag morgon, där Flinkenbergs undermåliga ordförråd och uttryckssätt framstår med pinsam tydlighet.

Jag måste dock tillstå att det låter lockande med en studiodebatt mellan Jan Guillou och Peder Fogstrand (begåvningsreservens minst verbala företrädare). Jan Guillou kommer göra dillkött av den feta dvärgen. I trailern kan man även se Flinkenberg intervjuandes skämtet som fått epitetet "Sveriges Paris Hilton" - Louise Edman (dotter till Sveriges mest tvivelaktiga fastighetsägare). Det är onekligen lite freakshow över de här brats-dokumentärerna.

Detta till trots så ser jag som vanligt hellre Grattis Världen! och Fredrik & Filip som åker discobuss i Baltikum.

Mycket konstigt på TV ikväll över huvud taget, det är ju dags för det mycket märkliga evenemanget Fotbollsgalan. Sport och galor går inte ihop, det blir bara så tydligt varför idrottare blev just idrottare och inte scenunderhållare. Jag förstår inte vad galor har för existensberättigande i idrottssammanhang, jag tycker att de sportsliga framgångarna borde vara nog för utövarna. Det är för de idrottsliga framgångarna som de håller på, inte för att kränga på sig en kostym, äta pilgrimsmusslor med Victoria och dricka shots på efterfesten på Undici. Inte så att jag bryr mig om att de gör det, men jag förstår inte riktigt sambandet mellan idrott och gala. Mina åsikter om galainflationen i allmänhet kanske kommer under galornas högsäsong i februari.

6 comments:

deltidsharmonisk said...

Angående Undercover igår. Den där Grodan Boll, han som babblade om att spruta hela tiden, fan vilken rolig kille. Det var som en sketch.

Anonymous said...

Jag tror han är släkt med Iprenmannen.

Btw, vad bra du skriver Carreca!

Carreca said...

Jag tror mer på att hans föräldrar är syskon. Och tack för beröm.

Anonymous said...

Carrera verkar ha sålt smöret och tappat pengarna!! Louise Edman är sveriges grymmaste!

Anonymous said...

åh ja Louise är verkligen skön, skiter i allt och alla-kör sitt eget race... vi killar vill se mer av sånt. Go Louise..

Anonymous said...

Jag var på LOUISE EDMAN FASHION SHOW på nordic light hotel. 450 personer kom. Jag kan bara säga att det var riktikt kaxigt. Riktigt snygga kläder. Riktigt profrssionellt. Riktiga modeller. Massa fotografer, journalister... och hon är bara 20 år. Och detta är bara början. I'm so proud. Och jag känner henne inte ens. Jag tror på henne i framtiden.